IMF’den küresel kamu borç tahmini
Uluslararası Para Fonu (IMF), Mali İzleme Raporu’nun Nisan sayısını “Politikanın Normalleşme Yolunda” başlığıyla yayınladı.
Raporda, Kovid-19 salgınının ortaya çıkışından bu yana geçen üç yılda maliye politikasının normale döndüğü kaydedildi.
Eş zamanlı olarak 2020 yılında sağlanan mükemmel temellerin ardından, 2022 yılında yüksek enflasyon ve salgın kaynaklı harcama tedbirlerinin ülkelerin yaklaşık dörtte üçünde sona ermesi nedeniyle hem para hem de maliye politikalarının sıkılaştırılmasının ardından, bu değişikliğin bir günde gerçekleştiği belirtildi. oldukça değişken bir ortam.
Raporda, “Ekonomiler, devam eden finansal gerilimlerle birlikte Covid-19’a bağlı derin bir durgunluktan hızla toparlanırken, hükümetler yaşam maliyeti krizi, Rusya’nın Ukrayna’yı işgali ve finans sektörü istikrarsızlığıyla karşı karşıya kaldı” denildi.
ABD ve Çin, küresel kamu borcu trendlerini şekillendiriyor
Kamu maliyesinin benzeri görülmemiş şokları ve hükümet tedbirlerini yansıtan büyük dalgalanmalar yaşadığına dikkat çekilen raporda, ekonomik daralma ve büyük çaplı ekonomik daralma sonucunda 2020’de kamu borcunun GSYİH’nın yaklaşık yüzde 100’üne ulaşan tarihi artışının ardından istisnai önlemlerin sona ermesinden bu yana, Rapora göre devlet desteği. eksiklikler kaydedildi.
Rapora göre, 2021-2022’deki güçlü nominal GSYİH büyümesiyle küresel borç, 70 yılın en hızlı düşüşünü gerçekleştirerek 2022’nin sonunda GSYİH’nın yüzde 92,1’ine geriledi, ancak yine de 2019 sonu seviyesinin yaklaşık yüzde 8 puan üzerinde.
Küresel kamu borcu ABD ve Çin ekonomisindeki gelişmelere göre şekilleniyor
Raporda, küresel kamu borcunun GSYİH’ya oranının bu yıl yüzde 93,3’e, 2024’te ise yüzde 94,6’ya çıkmasının beklendiği belirtildi.
2028 yılında kamu borcunun GSYİH’ya oranının yüzde 99,6’ya çıkacağının öne sürüldüğü raporda, küresel kamu borç eğilimlerini ABD ve Çin ekonomisindeki gelişmelerin şekillendirdiği belirtildi.
Raporda, ABD kamu borcunun GSYİH’ya oranının 2028 yılına kadar yüzde 136,2’ye çıkmasının beklendiği belirtilirken, Çin’in kamu borcunun GSYİH’ya oranının bire bir artarak yüzde 104,9’a çıkacağının varsayıldığı belirtildi. bir dönem.
Raporda, Türkiye’nin kamu borcunun GSYİH’ya oranının 2023’te yüzde 35, 2024’te yüzde 36,7, 2025’te yüzde 37,7, 2026’da yüzde 38,8, 2027’de yüzde 40,4 ve 2027’de yüzde 40,4 olacağı kaydedildi. 2028’de yüzde 42,3 olacak
Yakın vadeli finansal görünüm karmaşık olmaya devam ediyor
IMF’nin raporunda, “Yakın vadeli finansal görünüm karmaşık olmaya devam ediyor ve fiyat ve finansal istikrarı sağlarken, belirsiz bir ekonomik ortama ve hızla değişen finansal koşullara yanıt vermek için maliye ve para politikalarının yakından uyumlu hale getirilmesi kritik önem taşıyor” denildi. değerlendirme yapıldı.
Hükümetler daha yüksek faiz faturaları ve kamu harcamalarını artırma baskılarıyla karşı karşıya kaldıkça, genel mali açıkların GSYİH’ya oranının 2023’te yüzde 5’e yükselmesi bekleniyor.
Risklerin aşağı yönlü olduğuna dikkat çekilen raporda, “Finans sektöründeki istikrarsızlık daha da kötüleşirse, hükümetlerden yardım istenebileceği için kamu bilançoları üzerinde baskı oluşturabilir.”
Raporda, “Orta vadede, mali açıkların önümüzdeki birkaç yıl içinde salgın öncesi seviyelerin üzerinde kalması bekleniyor.”
IMF raporu, hükümetlerin mali tamponların yeniden inşasına öncelik vermesi ve dengeli makroekonomik politikaları teşvik eden, borç kırılganlıklarını zaman içinde azaltan ve gelecekteki şoklarla başa çıkmak için gerekli alanı yaratan güvenilir, riske dayalı mali çerçeveler geliştirmesi gerektiğini vurguladı.